TECHNIEK

tekeningHenk3De aluminium pont mag maximaal 12 personen met fietsen vervoeren en is ongeveer 40% lichter dan een stalen versie. Daarom zijn minder zware motoren nodig om goed te kunnen manoeuvreren en dus ook minder accu’s. Zeewaterbestendig aluminium is duurder dan staal, maar hoeft boven water niet geschilderd te worden en ook dat levert op de lange termijn een aanzienlijke kostenbesparing op. De pont is vrij varend (niet via een kabel) en kan uitstekend manoeuvreren dankzij twee elektrische roerpropellers en een boegschroef. Acht op het dak van de pont geplaatste zonnecellen houden de accu’s bij daglicht op peil, maar deze kunnen ook opgeladen worden met walstroom. Met de navigatieverlichting kan eventueel ook ’s nachts gevaren worden. Via aan weerszijden 85 cm brede neerlaatbare kleppen van traanplaat gaat men aan en van boord.
De constructie, installatie van motoren, het elektrisch systeem en dekbeslag zijn degelijk en voldoen aan de CE-norm. De pont is ontworpen door Michiel van Brussel Engineering en Sieb Meijer. Het casco is gebouwd door Wieger Cocken Jachtbouw, de elektrische installatie door Van der Meer Franeker.
Motorisering: 2 roerpropellers van 3,5 kW elk en een boegschroef van 4,3 kW. Besturing hydraulisch met roeruitslagen van 45°. Accu’s: Victron Deep Cycle battery 12V / 220 Ah AGM (2 x 4 in serie -> 48 Volt). Zonnecellen: 8 x Victron 280 Wp.
Afm: lengte=8,50 m, diepgang=0,80 m, breedte=3.00 m, waterverplaatsing=3,5 ton.


ELEKTRISCH / ELEKTRONISCH PRINCIPE-SCHEMA

electrschema